Pages

14 November, 2010

Hala Tuju Selepas 5A UPSR

Salam dan sejahtera,

Belum terlambat rasanya hendak mengucapkan tahniah dan syabas diucapkan kepada adik-adik yang mendapat keputusan cemerlang di dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah baru-baru ini. Apakah impak yang adik-adik dapat apabila belajar 6 tahun di sekolah rendah diterjemahkan di dalam sijil UPSR yang akan keluar nanti.

Kepada adik-adik yang mendapat 5A


10% daripada 48 327 pelajar 5A 2010 akan mendapat tawaran Sekolah Berasrama Penuh SBP iaitu sebanyak 4 833 orang sahaja terpilih  untuk mengisi 62 buah SBP di seluruh negara ( ada beberapa SBP yang hanya mengambil kemasukan tingkatan 4 sahaja )

4 833 orang ini dipilih dari segi pencapaian akademik, sahsiah dan penglibatan kokurikulum di sekolah, selain itu juga ada beberapa kiteria yang ditentukan oleh KPM dalam kemasukan pelajar ke SBP.



+/- 10% daripada baki 90% (43494) pelajar akan ditawarkan ke 42 Maktab Rendah Sains Mara MRSM ( ada beberapa MRSM yang hanya mengambil kemasukan tingkatan 4 sahaja) tawaran mengikut permohonan secara individu oleh pelajar sendiri.

Baki 80% pelajar cemerlang ini akan mengisi kekosongan mengikut minat masing-masing ke Sekolah Menengah Kebangsaan Agama ( SMKA) , Sekolah Menengah Kebangsaan ( SMK ) , Sekolah Menengah Agama Swasta , Sekolah Menengah Swasta , Sekolah Antarabangsa.

Sekian.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...