Pages

01 December, 2010

Suara Generasi Y

Salam dan selamat sejahtera.

Apabila diperkatakan Generasi Y bukan semua yang tergolong di dalam generasi itu tahu apakah maksudnya istilah " Y " ini malah mereka juga tidak tahu itu adalah istilah merujuk kepada mereka sendiri. Kerajaan kita sekarang telah menetapkan bahawa Generasi Y adalah mereka yang berumur di antara 10-28 tahun dimana merupakan sebahagian besar golongan belia yang sedang mencorak ekonomi di mana-mana negara sekalipun.

Sejauh manakah agaknya suara Generasi Y ini diambil peduli jika kita kata pucuk pimpinan negara diterajui oleh generasi " Baby Boomers " yang juga merupakan ibu bapa kepada Generasi Y ini. Adakah ibu bapa pada zaman sekarang akan mendengar luahan atau pandangan oleh anak-anak mereka yang dididik dari kecil ataupun ungkapan " ah along ni memandai sahaja , ayah makan garam lagi awal dari kau "

Realiti apabila Gen Y ini mula sedar akan hala tuju kehidupannya dan ingin mencuba sesuatu yang baru ' Baby Boomers " dengan kuasa vetonya akan menghalang dan berhujah tidak perlu mencuba sesuatu yang tidak pasti teruskan sahaja dengan landasan sedia ada. Lalu Gen Y itu terdiam dan hanya menurut perintah sahaja.

Mengapa situasi ini perlu terjadi kerna mengikut pandangan mereka ( Boomers ),

1. Pengalaman adalah segalanya.
2. Tidak perlu membuang masa menceburi laluan berliku jika tidak pasti hala tujunya.
3. Ikut landasan yang sedia ada yang telah mereka corakkan
4. Mereka yang menyediakan segala keperluan
5. Mereka telah mencuba segalanya
6. Ilmu mereka lagi tinggi
7. Mereka berkuasa
8. Mereka yang paling hebat
dan seterusnya

Mungkinkah anda sebagai Gen Y akan terus terdiam dan membiarkan sahaja idea-idea lapuk ini menerajui hala tuju negara kita? Ataupun kita perlu bersuara dan menjadi lebih lantang dan memperkatakan bahawa ideologi orang muda adalah lagi penting dan selari dengan situasi semasa. Kita yang perlu menentukan matlamat kehidupan Gen Y itu sendiri dan seterusnya supaya tidak dicemuh oleh Generasi selepas Y oleh kerana kita tidak memperjuangkan agenda semasa bagaimana pula generasi mereka yang lahir-lahir telah bermain telefon bimbit , laptop dan segalanya. Mereka yang akan berada di zaman remaja ketika Gen Y mengambil alih pucuk pimpinan. Sekian.


DISCOVER OUR POTENTIAL , WE CAN DO ANYTHING IMPOSSIBLE

8 comments:

  1. err..tak tau nak tinggal jejak kat ne..

    New entri :Jom exchange bloglist!!

    ReplyDelete
  2. same jgk...xde shoutmix eh?

    anyway...salam ziarah :)

    ReplyDelete
  3. knp cder shoutbox kt cni?
    hehehhe..
    anyway,
    follow ur blog..
    huhuhu...

    ReplyDelete
  4. maaf..tak dapat nak shout kat burung murai tu pasal sis tengah online guna netbook..maklumlah kalau netbook ni kecik je..page terhad huhu..nak guna pc yg besar tu tak dapat pulak pasal anak sis tengah guna..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...