Pages

06 October, 2010

agenda KONSPIRASI spekulasi


Salam dan selamat sejahtera

Laman sosial menjadi budaya masa kini sebagai penghubung dunia tanpa sempadan. Semuanya ada pada penghujung jari anda semua. Malah apa sahaja boleh dicari menggunakan enjin carian laman web sedia ada. Walaupun begitu masih ada segelintir pengguna internet yang manja dan tidak menggunakan kemudahan sedia ada dengan sebaik yang mungkin.

Tetapi kelemahan yang ada di enjin carian yang sedia ada secara nyata tersurat di hadapan setiap pengguna internet adalah sesiapa sahaja boleh mencipta sesuatu fakta tanpa pengesahan mana-mana pihak yang bertanggungjawab. Dan apabila sesuatu perkara dijadikan fakta menggunakan logik akal maka spekulasi terjadi ekoran agenda pencipta fakta berkenaan. Spekulasi agenda si pencipta mudah tersebar di laman sosial yang digemari ramai hatta kerajaan sendiri kerna ingin mendekati rakyatnya.


Konspirasi disini menyebarkan sesuatu agenda mengungkap spekulasi untuk keuntungan sesuatu pihak. Ramai tidak sedar bahawa apabila sesuatu maklumat hanya dihujung jari sahaja memperlihatkan budaya kurang mengkaji kebenaran sesuatu perkara dengan lebih mendalam. Apabila sesuatu agenda menjadi fakta mereka kurang mencungkil maklumat dari sudut pandangan berbeda. Malahan apa yang didepan mata mereka telan bulat-bulat tanpa perlu menyangkal menyoal dan mengkaji kebenarannya. Niat asal pencipta agenda adalah untuk menyedarkan masyarakat dengan spekulasi yang dicipta oleh sesebuah konspirasi tetapi kerna dek kecetekan dan ketidak ketepatann sumber agenda itu si pencipta dihukum bersalah mandatori. Dimana sifat mulia si pencipta agenda yang ingin menyebarkan risalah kebenaran tersurat pada mulanya dinilai? tidak sama sekali bersalah mandatori diberi oleh masyarakat yang hanya diam membisu kerna takut mengutarakan pandangan dan pendapat sendiri.

Sang pencipta agenda adalah lebih patut dihormati kerna membuka mata mereka yang lalai dengan kemewahan dunia ciptaan si konspirasi. Mungkin si pencipta agenda tidak cukup ilmu ataupun kurang berpengetahuan dalam bidang yang tidak sebenar-benar diceburinya tetapi dia telah melakukan spekulasi demi membuka mata masyarakat. Tetapi pabila masyarakat melatah menyebabkan si pencipta dan mereka yang ingin berkongsi pandangan dari sudut berbeda yang lagi kreatif dan bijak pandai terdiam membisu apabila masyarakat terikat dengan sejarah dibuat oleh konspirasi.




Apabila yang demikian terjadi seorang rakan bertanyaku, jika begitu bagaimana hendak mengetahui mana yang benar diantara semua fakta yang dicipta? Lalu ku terdiam dan berkata ilmu di dunia ini sangat luas dan mustahil manusia mengetahui semua perkara. Kembalilah kepada apa yang diamanahkan kepada kita. Jika tidak mampu berfikir apa yang melampaui batas pemikiran manusia buatlah apa yang telah diperintahkanNYA sahaja dan jangan mudah melatah apabila sesuatu agenda dicipta dan spekulasi disebarkan di laman sosial kerna konspirasi yang akan tersenyum berjaya melaga-lagakan umat manusia.

agenda KONSPIRASI spekulasi

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...