Pages

11 August, 2010

BELIA ANAK BANGSA













salam dan selamat sejahtera..

pagi yang penuh berkat ini waktu malaysia pukul 648am selesai sudah solat subuhku.. sekali lagi kubuka skrin nukilanku dimana aku terasa ingin mencoret sesuatu... aku masih ingat zaman kecilku dimana aku suka membaca dan membaca... perpustakaan mini dirumahku ku selokar sehabis-habisan..dipenuhi dengan hasil karyawan terkenal berdekad lalu ku baca ku selak Hikayat Hang Tuah, Sejarah Tanah Melayu, cerpen2 dan puisi lama kubaca dan ku pahami... aku juga suka membaca MASTIKA-mastika tahun 60an 70an milik ibuku...duniaku ketika kecil tidak seperti kanak-kanak lain yang gembira bermain di waktu petangnya, duniaku ketika kecil sangat padat dengan segala ilmiah yang dipastikan oleh ibu bapa ku agar aku menjadi seorang yg berjaya kelak.

Aku suka MEMIMPIN...
Aku kurang suka diPIMPIN...
Aku suka akan KUASA..
Aku tidak suka ditindas PENGUASA...

sedarkah kamu semua betapa ruginya jika kita biarkan sahaja pimpinan itu diisi dan dipenuhi oleh kroni2 sahaja? jadilah pemimpin yang berani tampil memimpin dihadapan..didikan ibu bapa ku membuatkan aku sentiasa percaya aku BOLEH.. sejak di bangku sekolah rendah lagi ku memegang jawatan PENGAWAS sekolah..

pengawas BODEK cikgu
pengawas MAWAS sekolah
pengawas POYO
pengawas GILA kuasa

kata-kata itu tidak pernah ku endahkan, itu hanyalah luahan hati seseorang yg hanya boleh melihat dan tidak boleh berkata2 dan memimpin ..
mereka la MELAYU yang berani ketika ramai dan tidak berkata2 bila keseorangan...
mereka la MELAYU yang takut untuk memenuhi barisan hadapan dan berkata "belakang byk ruang lagi..boleh nampak depan lagi..."
mereka la MELAYU yang hanya masih di dalam mimpi dan tidak sedar2 lagi...
masih ramai lagi MEREKA diluar sana..dan aku masih sendiri meneruskan perjuanganku..

PEMIMPIN ada KUASA
PEMIMPIN ada KATA-KATA
PEMIMPIN ada KELEBIHANNYA
PEMIMPIN ada KRONINYA

aku meneruskan perjuangan ku 5 tahun di "boarding school" KL aku masih lagi memimpin dan tidak getar ataupun segan untuk memimpin anak bangsaku... aku tidak takut sebarang ugutan cemuhan herdikan atau apa jua pon kerana kelantanganku bersuara berlandaskan BERANI kerana BENAR.. aku masih keseorangan... dan aku tetap meneruskan perjalanan hidupku..

Kini sudah tahun keempat ku bergelar MAHASISWA salah sebuah IPTA di lembah klang... aku masih meneruskan perjuanganku.. aku aktivkan diriku didalam politik kampus..aku memegang beberapa portfolio.. aku meneruskan cita-citaku untuk menjadi seorang PEMIMPIN.. kusemat didalam hatiku berbakti kepada anak bangsa..ku didik dan ku ajar junior2 ju akan realiti masa kini..

masih ku ingat segar di dalam minda ku.. aku menjadi FASILITATOR modul anak bangsaku.. aku masih ingat segar di ingatanku muka2 yang ku TEGOR ku MARAH ku MAKi untuk menjadi seorang insan berguna...
aku masih ingat muka2 freshie yang ku tlg ketika pendaftaran pelajar baru di kampus ku
aku masih ingat muka2 yg ku junior ku yang kIni MEnyambung PimPinan ku

tapi mereka Lupa bahawa aku masih ada memerhatikan gelagat mereka
tapi mereka Lupa kuasa yang mereka pegang itu hanya sementara
tapi mereka Lupa bahawa merekalah yang ku maki dan ku herdik sewaktu ketika dulu

apakan daya semua yang ada pasti akan tamat tempohnya..semua portfolio ku tinggalkan kerna memberi laluan kepada yang muda..

Aku suka MEMIMPIN...
Aku kurang suka diPIMPIN...
Aku suka akan KUASA..
Aku tidak suka ditindas PENGUASA...

disinilah aku menemui rakan2 seperjuangan ku yang sayangkan anak BANGSA,
disinilah aku menemui teman2 ku yang brani ikhlas menyanggaku dari belakang
disinilah aku menemui sahabat2 ku yang sanggup berkongsi segalanya
disinilah aku menemui adeq beradeq ku yang sanggup menemani susah senangku

aku masih lagi suka memimpin...
bukan lagi pengawas sekolah...
bukan lagi EXCO2 badan perwakilan pelajar...
bukan lagi abg2 FASI yang suka memarahi membuli Freshinya..
tapi hanya BELIA yang risau akan HALATUJU anak bangsa

disini aku tidak keseorangan lagi,
disini aku ada teman2 sepermainan
disini aku ada sahabat2 seperjuangan
disini aku ada adeq bradeq BELIA ANAK BANGSA

PEMIMPIN bkn hanya di bangku SEKOLAH
PEMIMPIN bkn hanya di kolej KAMPUS
PEMIMPIN bkn hanya di politik FAKULTI
PEMIMPIN bkn hanya di PARLIMEN

marilah sama2 memimpin ank BANGSA
luangkan masa dan melihat kehadapan
kita adalah PEMIMPIN BANGSA kita
Ini Tanah Yang Merdeka
ITYM peneraju bangsa






























bukan wang ringgit yg ku minta
tapi hanya sokongan dari ANAK BANGSA
semoga MELAYU gah di mata DUNIA
salam dariku pencoret maya






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...