Pages

15 August, 2010

SUKARELAWAN



;








salam dan selamat sejahtera

Ramai kawan2 ku rakan2 pelajar IPT diluar sana tersalah paham konsep KesukarelawaN pada masa kini,, mengapa ini smua terjadi?

Adakah kita betul2 memahami ape maksud sukarela? ataupun name glamornye Volunteer?

bekerja dengan ikhlas hati untuk mencapai sesuatu misi tanpa mengharapkan balasan berupa wang ringgit, token, elaun, cenderahati, atau apa2 balasan apabila misi itu berjaya...

aku juga sering dihujani pertanyaan persoalan apabila aku mengajak mereka menyertai sesuatu acara atau temasya yang kadang2 disertai untuk menjadi peserta, urusetia, ataupon saja2 nk datang serta..

'1st think come in their mind' mestinya elaun ataupun 'benefit' yg mereka terima dalam bentuk 'material' ... apekah ini semua perlu?

adakah PENGALAMAN menghadiri sesuatu program itu tidak penting??

aku tidak pernah kata tidak jika seseorg memerlukan penyertaan ku dan pada masa itu aku tiada komitmen laen.. akan kusertai tanpa byk persoalan.. hanya ku tanya bila dan dimana malah kebiasaannya modal pengangkutan makan minum kugunakan wang ringgt ku sendri..

memang benar rata2 event Kementerian di luar sana ada yang dijanjikan token dan elaun tapi mengapa kerajaan kita perlu mengambil langkah tersebut??

ini adalah kerana kUrangnYA sifat Sukarelawan di dalam diri BELIA pewaris BANGSA zaman kini sebab itu la kerajaan kita mengambil inisiatif memberi token dan elaun..

cuba anda fikir apekah pula sumbangan anda kepada negara Tercinta??

sedarlah wahai BElia pewaris Bangsa diluar sana pengalaman adalah sesuatu yg lagi penting dari mengejar imbuhan2 yg tidak akan kekal smpai bila2,,

pegangla kata2 hikmah jauh perjalanan byk pengalaman..

sertai lah aktiviti2 sukarela dengan hati yg ikhlas.. dan apa yg anda akan dapat jauh lagi bernilai dari wang ringgit atau token..








marilah bersama2 bersatu menjayakan program kerajaan demi Negara tercinta dengan ikhlas hati :)







salam MAJULAH BELIA utk NEGARA

salam 1 BElia



3 comments:

  1. Sy dh lama buat keje sukarelawan ni... Mmg ramai belia skrg ni suka persoalkan ape yg negara beri pada mereka.. Kebanyakkan mereka menyamakan sukarelawan adalah duit dan populariri.. Ada juga antara mereka bila masuk sukarelawan hanya menghadiri seminar yang bersifat antarabangsa.. Ada juga kelab/pertubuhan yang melebelkan mereka sukarelawan tp sukarelwan yg mereka cuba tunjulkan hanya kerahan tenaga dan tidak mementingkan skill yang di perlukan oleh sukarelawan untuk menjalankan aktiviti kesukarelawan.

    ReplyDelete
  2. salam
    trimas saudara Mr. seven kerana prihatin.. saya juga telah didedahkan dgn aktiviti luar bersifat kesukarelaan dr kecil.. malah abg dan adeq sy juga begitu..

    rata2 bila kkita promote rakan2 utk turut serta pelbagai persoaalan yg timbul..
    oleh kekdg sy menggunakan konsep paksarela barulah mereka akan memahami konsep sukarela berkenaan setelah mendapat pengalaman...

    kekdg mereka tidak berani mencuba dan sebab itulah kita kne menanam sikap ini buat belia masa kini dan seterusnya

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...